Scott Bukatman
Blade Runner
BLADE RUNNER, distopijski klasik adaptiran prema romanu Philipa K. Dicka Sanjaju li androidi električne ovce? u režiji Ridleyja Scotta, kombinira noir sa znanstvenom fantastikom stvarajući revolucionarnu viziju urbanog života dvadeset i prvog stoljeća. S replikantima u bijegu, kišom natopljen Losa Angeles Blade Runnera grad je opresije i zatočeništva, ali i grad u kojem kaos i nered mogu eruptirati iznenada. Dočaran vizualno očaravajućim setovima, osvjetljenjem, efektima, kostimima i fotografijom, Blade Runner uspijeva bez greške jedinstveno dočarati nevjerojatno poznato a opet iznenađujuće novo.
Inovativnim i nijansiranim čitanjem, Scott Bukatman u detalje opisuje stvaranje Blade Runnera i kontinuirano ispravljanje od svog nastanka 1982. godine. Film promatra kroz debatu o postmodernizmu koji dominira u kritici samog filma, ali prosuđuje da tenzije također proizlaze iz esencijalno modernističkog iskustva grada tipičnog za dvadeseto stoljeće – prostora koji ujedno zarobljava i oslobađa.
Bukatman sugerira da vizualna kompleksnost Blade Runnera dozvoljava filmu da uspješno pređe u svijet HD-a i streaminga u kućno kino. Ujedno i gleda u prošlost znanstvenofantastične tradicije osamdesetih godina prošlog stoljeća i ključne promjene u “konačnoj” verziji filma iz 2007. godine koje riskiraju mogućnost umanjenja tog osjećaja nepostojanosti koji krasi original.
Naslov izvornika: Blade Runner
Jezik izvornika: Engleski
Godina objavljivanja izvornika: 1997., 2012.
Prijevod: Milena Benini
Broj stranica: 140
Ilustrirano, u boji
Jedna od najznačajnijih filmoloških knjiga o filmu Blade Runner.
Scott Bukatman američki je teoretičar kulture i profesor medija i filma na sveučilištu Stanford. Bavi se istraživanjima na koji način popularni mediji (poput filma, stripa i animacije) i žanrovi (znanstvena fantastika, mjuzikli, superherojski narativ) posreduju između novih tehnologija te ljudskog opažajnog i tjelesnog doživljaja. Neke od njegovih knjiga su: Terminal Identity: The Virtual Subject in Postmodern Science Fiction (Duke University Press, 1993.), Matters of Gravity: Special Effects and Supermen in the 20th Century (Duke University Press, 2003.) i Hellboy’s World: Comics and Monsters on the Margins (University of California Press , 2016.)